In 2019 maakte merkeigenaar Keter Benelux e-commerce en marketplaces focuspunten in de strategie. Dat bracht veel kansen én uitdagingen met zich mee. Door met Vendiro samen te werken, lopen processen nu beter en is opschalen een stuk gemakkelijker geworden. We spraken met Pieter over deze samenwerking.
Kun je iets meer over Keter vertellen?
“Keter is één van de grootste producenten van kunststof huishoudelijke artikelen voor in en om het huis. Wij zijn opgericht in 1948 in Israël en in de afgelopen 75 jaar zijn we sterk gegroeid door acquisitie, innovatie en geografische expansie. Zo valt het merk Curver ook onder Keter.
Binnen onze productcategorie zijn we één van de bekendste merken. We zijn actief in 100 landen, met ongeveer 4.500 medewerkers en hebben fabrieken en verkoopkantoren over de hele wereld.”
Wie zijn jullie klanten?
“Vanuit de oprichting is Keter een B2B organisatie. Zo verkopen wij bijvoorbeeld direct aan bouwmarkten, die de producten vervolgens doorverkopen. Rond 2016 zagen we kansen in de e-commerce, maar ook die activiteiten waren in eerste instantie gericht op de B2B markt. Toch konden we maar 60% van onze producten eenvoudig aan B2B klanten verkopen. Sommige items waren te klein en andere waren te groot. Dit heeft er aan bij gedragen dat we in 2019 kansen zagen op marketplaces. Hier kunnen we ons hele assortiment direct aan consumenten verkopen. We zijn nu een full hybride e-commerce organisatie met zowel een B2B tak als een Direct to Consumer tak en binnenkort gaan we onze eigen leveranciers webshop lanceren.”
Hoe hebben jullie B2B en Direct to Consumer gecombineerd?
“Onze hele organisatie was ingericht op de B2B markt. We hebben er echt de tijd voor genomen om de structuur aan te passen. Zo hebben we nu een team dat zich richt op e-commerce en marketplaces. We hebben een IT logistiek specialist aangenomen, een After Service voor de marketplaces ingericht en collega’s die de marketplaces commercieel benaderen. Nu zijn we echt een full hybride organisatie dat toekomst bestendig is en waarmee opschalen mogelijk is.”
Waarom zijn jullie op zoek gegaan naar een marketplace integrator?
“In 2016 waren we voorzichtig begonnen met verkopen op bol.com. We begrepen de IT toen niet goed en daardoor leverde het ons meer werk dan omzet op. Toen e-commerce meer focus kreeg, wisten we dat we het niet handmatig wilden blijven doen. We wilden een professionele en toekomstbestendige structuur. Daarom zochten we een software die bepaalde zaken uithanden kon nemen.”
Hoe zijn jullie bij Vendiro terecht gekomen?
“We spraken met 4 partijen en wisten eigenlijk vanaf het eerste moment dat de voorkeur bij Vendiro lag. Onze kernwaarden zijn kwaliteit, ondernemerschap, flexibiliteit en partnerschap. En dat zagen we in Vendiro. De manier waarop ze met ons omgingen maakte het verschil. Ze luisterde goed, begrepen wat wij wilden en deden een goed voorstel. Dat ze met ons meedachten was het allerbelangrijkste. We kregen feedback op de kostenstructuur van het contract, welke marketplaces interessant voor ons waren en welke modules van de software interessant voor ons waren. We kregen gewoon heel veel positief advies en flexibiliteit en we werden ook niet in de kosten opgejaagd. Dan krijg je al snel het gevoel dat je serieus genomen wordt en dat ze goed met je meedenken.”
Hoe verliep de implementatie van de software?
“Gedurende de onboarding liepen we tegen hobbels binnen onze organisatie aan. Het was een heel nieuw veld voor ons en het is fijn dat we ook gedurende dit proces op feedback van Vendiro konden rekenen. Ons IT-team werd aan Vendiro gekoppeld en samen hebben we het juiste pad gekozen.”
Jullie werken nu al enige tijd samen met Vendiro, hoe verloopt die samenwerking?
“Het werkt superfijn. Joey is onze Vendiro Accountmanager en als we tegen een probleem aanlopen, dan geeft hij advies en helpt hij ons weer op weg. Het doel van de software was dat het ons werk zou besparen, met behoud van marge. De contentmodule heeft ons veel handmatig werk bespaart en we gaan het nog verder optimaliseren. Daarnaast zien we dat we de buy box of koopblok ook vaker winnen en dus meer omzet generen. Het is precies wat we wilden en we kunnen dus ook alleen maar tevreden zijn.”
En jullie breiden uit!
“Ja! Door de samenwerking met Vendiro kunnen we binnen 2 weken een nieuwe marketplace aansluiten. Voorheen was dat 6 maanden. Daar zijn we intern natuurlijk heel blij mee. Op het moment zijn we actief op bol.com Nederland en België, Amazon, Leen Bakker en Blokker. Zeer binnenkort zullen we uitbreiden naar Praxis, Brico en fonQ. Ook zijn we projecten met Vendiro gestart om nieuwe marketplaces aan te sluiten. Dit geeft de flexibiliteit die wij zochten én het is een extra kanaal om klanten aan te sluiten voor Vendiro.
Dat is ook een mooi voorbeeld van ons partnership.”