Uit onderzoek van Insights Afterpay blijkt dat steeds meer consumenten zich bewust zijn van de speciale koopjesdagen. Er wordt dit jaar dan ook een stijging in aankopen verwacht voor Singles Day, Black Friday, Cyber Monday én Sinterklaas. Marketplaces lanceren vaak grote marketingcampagnes in voorbereiding op deze dagen. Het is dus éxtra belangrijk dat jij alles op orde hebt en kunt profiteren van deze drukke periode.
Ben jij voorbereid op de laatste maanden van 2022?
Belangrijke data
- 11 november: Singles Day
- 21 – 25 november: Black Week
- 25 november: Black Friday
- 28 november: Cyber Monday
- 5 december: Sinterklaas
- 22 – 24 december: piek verkoop voor de Kerst
- 25 – 26 december: Kerstdagen
1. Promotie planning
Promoties zijn een goede manier om via marketplaces omzet te vergroten en uiteraard is hierbij een goede planning van belang. Denk eraan dat promoties (bijvoorbeeld bij bol.com) op de startdatum exact om middernacht live gaan. Om er zeker van te zijn dat de promotieprijzen van jouw producten op dat moment op orde zijn moet de promotie module tijdig ingesteld worden.
Tip: Stem met de verschillende marketplaces af welke promoties je aan mee kunt doen zodat je zichtbaar bent in campagnes en nieuwsbrieven. Stel vervolgens via het Vendiro portal de promoties in per marketplace met start- en einddata. Op deze manier kan het automatisch van start gaan en heb jij er verder weinig omkijken naar!
2. Betrouwbare voorraad
Je wilt voorkomen dat je een product verkoopt dat je niet op voorraad hebt, daarom moeten voorraadstanden bij de marketplaces overeenkomen met de werkelijkheid. Door drempels in te stellen voorkom je dat, bijvoorbeeld, het laatste product op twee verschillende marketplaces op hetzelfde moment wordt verkocht.
Tip: Om ervoor te zorgen dat jouw voorraad actueel wordt weergegeven, is het slim om de voorraadupdate zo snel mogelijk door te geven aan Vendiro . Je zou ook kunnen overwegen om je beschikbare voorraad te limiteren door minder door te geven dan werkelijk beschikbaar is, hiermee voorkom je dat je producten verkoopt die uitverkocht zijn.
3. Levertijd aanpassen
Het communiceren van realistische levertijden is essentieel. Zorg ervoor dat alle aankopen volgens afspraak kunnen worden geleverd. Indien nodig kunnen levertijden verlengd worden, waardoor minder klantvragen en retouren verwerkt moeten worden. Het is slim om op één lijn te zitten met jouw logistieke partner om ervoor te zorgen dat leverbeloften worden nagekomen.
Tip: Je kan op één centrale plek de levertijden aanpassen in het Vendiro portal, dit wordt doorgevoerd naar alle gekoppelde marketplaces. Je kunt er ook voor kiezen om een levertijd schema in te stellen zodat levertijden vooruit ingepland kunnen worden.
4. Retouren voorkomen
Hoe meer bestellingen, hoe groter de kans dat retouren verwerkt moeten worden. Het is belangrijk om eerdere retouren goed na te lopen vóór de drukke periode ingaat, om te bepalen of toekomstige retouren kunnen worden voorkomen. Hiermee bespaar je tijd en geld, en voorkom je ontevreden klanten.
Tip: Kijk vooraf welke producten vaak geretourneerd worden en of dit opgelost kan worden door, bijvoorbeeld, productinformatie te verbeteren. Als een product retourgevoelig is, kan de prijs tijdelijk verhoogd worden of kun je minder stuks aanbieden. In het Vendiro portal analyseer je, onder Refunds and Cancellations, welke producten vaak retour gestuurd worden.
Ben jij er klaar voor?
In de aanloop naar de feestdagen komt er veel druk te staan op jouw logistieke afdeling en moet de klantenservice optimaal worden gemanaged. Een tevreden klant zorgt voor positieve reviews die op zijn beurt weer zorgt voor een betere ranking op marketplaces. Gezien marketplaces vaak ook strenger zijn tijdens de feestdagen, moet jouw performance goed voorbereid zijn.
En als laatste tip voordat de drukte losbarst: loop goed na of alle processen geautomatiseerd zijn. Automatisering van promoties, voorraad en levertijden, alsook het verwerken van annuleringen en refunds, zorgt ervoor dat de informatie overal up-to-date is en je dit niet handmatig hoeft te doen. Zo kun je focussen op omzet draaien en zelf ook genieten van de feestdagen!