Voordelen van Fulfilment by Marketplaces

Het eerste voordeel is een inkoppertje: alles wordt voor je gedaan. Dit betekent dat je minder operationeel werk te doen hebt. Dat zie je niet alleen terug in jouw eigen werkzaamheden, maar ook in jouw kosten. Je hebt bijvoorbeeld minder tot geen opslagruimte nodig en je kunt besparen op medewerkers.


Door de grote(re) hoeveelheden verzendingen hebben marketplaces vaak lagere verzendkosten. Doordat zij jouw producten verzenden maak  jij ook gebruik van deze scherpe prijzen. Zo kun je meer marge op je producten creëren.


Daarnaast maak je gebruik van hun leveringsvoorwaarden. Denk aan snelle levering, avond levering of pickup points. Afgezien dat dit jou werk uithanden neemt zorg je ook voor een goede klantervaring. Bij bol.com bijvoorbeeld spelen goede leveringsvoorwaarde een belangrijke rol bij het winnen van het koopblok. Zelfs wanneer het product iets duurder is. Dit levert een betere zichtbaarheid én marge op!

Nadelen van Fulfilment by Marketplaces

Je creëert een afhankelijkheid van de marketplace waar je je fulfilment neerlegt. Wanneer zij de tarieven of voorwaarden veranderen, moet je daarin meegaan. Ook heb je geen direct zicht meer op je voorraad. Dat kan dus even wennen zijn.


Ondanks dat je zelf minder magazijnruimte nodig hebt moet je wel rekening houden met de opslag kosten. Iedere marketplace heeft andere voorwaarden voor het berekenen van opslagkosten.

Logistiek via Bol.com

  • Je maakt gebruik van hun goede leveringsvoorwaarden, lagere verzendkosten en klantenservice.
  • Door de goede leveringsvoorwaarden heb je een grotere kans om in het koopblok vertoond te worden.
  • De voorraad wordt alleen voor bol.com bestellingen gebruikt.
  • Het voorraadplafond zorgt ervoor dat beschikbare ruimte in het magazijn beperkt is voor een product dat langzaam verkoopt. Dit kan nadelig zijn voor seizoen producten.
  • Bol.com kent een toeslag voor bepaalde producten en productgroepen, zoals houdbare en breekbare items en modeartikelen.

Fulfilment by Amazon

  • Je maakt gebruik van hun goede leveringsvoorwaarden, lagere verzendkosten en klantenservice.
  • Bestellingen vanuit andere platformen of je eigen website kunnen voor een meerprijs ook door Amazon verstuurd worden.
  • In drukke maanden betaal je een hoger tarief voor het gebruik van hun magazijn dan in rustigere maanden.
  • Je betaalt meer opslagkosten voor producten die niet goed verkopen en langer in het magazijn liggen.

Fulfilment by Octopia (by Cdiscount)

  • Je maakt gebruik van hun goede leveringsvoorwaarden, lagere verzendkosten en klantenservice.
  • Bestellingen vanuit andere platformen of eigen website kunnen voor een meerprijs ook door Octopia (de fulfilmentservice van Cdiscount) verstuurd worden.
  • Je betaalt meer opslagkosten voor producten die niet goed verkopen en langer in het magazijn liggen.
  • Berekent geen storagefees voor producten die minder dan 2 weken in het magazijn liggen.

Waar je verder op moet letten

Afgezien van de voor- en nadelen die we hiervoor benoemd hebben, is het belangrijk om goed te kijken naar de voorwaarden en hoe deze op jouw producten van toepassing zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan restricties op specifieke producten, processen rondom retourneren en eventuele toeslagen op sommige productcategorieën.

Jouw strategie

Om te bepalen of Fulfilment by Marketplace iets voor jou is en, zoja, welke marketplace dan het beste bij je past, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Is het goedkoper? En hoe groot is het verschil?
  • Welke producten ga je via Fulfilment by Marketplace verkopen?
  • Wat ga je met de overige producten doen?
  • Blijf je de producten ook via eigen website of andere marketplaces verkopen?
  • Is de extra marge die je pakt, de kosten voor de fulfilment waard?


Levert FBM je meer omzet of marge op? Ga er dan voor! Ons advies is om te starten met 5 tot 10 populaire producten om te kijken hoe dat loopt en bevalt.

Wil je meer weten over wat Fulfilment by Marketplaces voor jouw bedrijf kan betekenen?

Download dan het whitepaper of neem vrijblijvend contact met ons op.

Terug naar het artikel overzicht